Hemsedal folkebibliotek

   
Samtaler om bildebøker i barnehagen: en vei til opplevelse, lek og meningsskaping
Your basket is empty
Vis
Author
Title Statement
  • Samtaler om bildebøker i barnehagen: en vei til opplevelse, lek og meningsskaping
Language
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Shelf
  • 372.45 S
Classification
Subject
Year
  • 2016
Summary, etc
  • Denne boka viser hvordan personalet i barnehagen kan utvikle en god lesepraksis med utgangspunkt i barns interesser, som tar vare på leseropplevelsen og fører til gode samtaler. Det legges vekt på lesing av barnebøker som sosial opplevelse og kollektiv meningsskaping. Hva fremkaller ord og bilder i leserne? Forfatteren tar utgangspunkt i fem barnebøker og viser hvordan barn skaper en ny tekst av sine tanker og følelser, en tekst som for dem er det litterære verket. Boka retter seg mot studenter i barnehagelærerutdanningen og ansatte i barnehagen. Omtalen er utarbeidet av BS. Har bibliografi, register
ISBN
  • 978-82-15-02466-0
Available
  • 0/1
Waiting
  • 0 (0)
*000     nam         1
*001130952
*008                      a          00nob 2
*015  $a0472536$bBIBBI
*019  $bl
*020  $a978-82-15-02466-0$bh.$cNkr 369.00
*035  $a0472536
*08201$a372.452$zh$223/nor
*090  $c372.45$dS
*09900$c0306.19$d160527$gNOK$mHEMSE$pEAA$u160321$xA
*100 0$aSolstad, Trine$d1961-$jn.
*24510$aSamtaler om bildebøker i barnehagen$ben vei til opplevelse, lek og meningsskaping$cTrine Solstad
*260  $aOslo$bUniversitetsforl.$ccop. 2016
*300  $a165 s.$bkol. ill.
*505  $aHar bibliografi, register
*520  $aDenne boka viser hvordan personalet i barnehagen kan utvikle en god lesepraksis med utgangspunkt i barns interesser, som tar vare på leseropplevelsen og fører til gode samtaler. Det legges vekt på lesing av barnebøker som sosial opplevelse og kollektiv meningsskaping. Hva fremkaller ord og bilder i leserne? Forfatteren tar utgangspunkt i fem barnebøker og viser hvordan barn skaper en ny tekst av sine tanker og følelser, en tekst som for dem er det litterære verket. Boka retter seg mot studenter i barnehagelærerutdanningen og ansatte i barnehagen. Omtalen er utarbeidet av BS.
*650 1$aHøytlesing$0før- og grunnskolen$1372.452$2BS$9nor
^
No reviews exists for this book.
Click here to be the first to write a review.

Boka viser hvordan personalet i barnehagen kan utvikle en god lesepraksis med utgangspunkt i barns interesser, som tar vare på leseopplevelsen og fører til gode samtaler. Boka handler om lesing av bildebøker som sosial opplevelse og kollektiv meningsskaping. Den retter oppmerksomheten mot det ord og bilder framkaller inni leserne. Styrt av skrift og bilder skaper leserne en ny tekst av sine egne tanker og følelser, en tekst som for dem er det litterære verket. Barna selv skaper sin egen opplevelse. Derfor er det et poeng at barna får ta initiativ til samtaler om emner de er opptatt av og definerer underveis i lesingen. Ved å ta utgangspunkt i barnas interesser og opplevelser kan personalet utvikle en litteraturdidaktikk i barnehagen som bygger på barnas medvirkning og tar vare på barnas opplevelser. Boka retter seg mot studenter i barnehagelærerutdanningen og ansatte i barnehagen.

Send to
IdStatusDue dateOwnerLocationShelf
Ex1On loan30.07.2019Hemsedal folkebibliotek 372.45 S